Kurikulum MRSM terdiri daripada tiga bidang utama yang memberi penumpuan kepada program-program beriku
1. Program Akademik
2. Program Perkembangan Sahsiah
3. Program Pembangunan Bakat
1. Program Akademik
Kurikulum ini berasaskan kepada kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) Kementerian Pendidikan dan kurikulum yang dibentuk khas oleh MARA. Ia terdiri daripada subjek teras, subjek elektif dan subjek khas.Subjek Menengah Rendah
Subjek Teras
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Matematik
Pendidikan Islam/Moral
Geografi
Sejarah
Sains
Pendidikan Seni
Pendidikan Jasmani dan KesihatanSubjek Khas
Sains Komputer
Kemahiran Berfikir
Kemahiran Belajar
Bahasa Arab
Subjek Menengah Atas
Subjek Teras
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Sejarah
Pendidikan Islam/Moral
Matematik
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
English For Science TechnologySubjek Elektif Matematik Tambahan
Kimia
Fizik
Biologi
Rekacipta
Prinsip Akaun
Teknologi MaklumatSubjek Khas Sains Komputer
Senireka
Keusahawanan
Perkembangan Kerjaya & Kemahiran Berkomunikasi
Kemahiran Berfikir
Kemahiran Belajar
MRSM juga mengadakan program-program penghayatan akademik untuk mengukuhkan lagi kefahaman pelajar terhadap subjek yang dipelajari. Program-program ini juga merupakan aktiviti yang memberi peluang kepada pelajar untuk menggunakan daya kreativiti mereka selain daripada mengaplikasikan ilmu-ilmu yang telah dipelajari. Antara aktiviti-aktiviti tersebut ialah:
Sambutan Hari Maulidur Rasul
Sambutan Israk Mikraj
Sambutan Hari Kemerdekaan
Hari Alam Sekitar
Pertandingan Bahas
Pertandingan Biologi
Kem Cuti
Minggu Kerjaya
Pameran Seni Reka
Minggu Usahawan
Tunas Saintis
Olympiad Matematik
Pertandingan Hafaz Al-Quran.
2. Program Perkembangan Sahsiah
Kurikulum ini dibentuk untuk menyokong pendidikan efektif yang menekankan pengenalan diri sebagai sebahagian daripada individu masyarakat. Ia merangkumi program-program pembangunan diri, aktiviti-aktivii keusahawanan, kokurikulum, persatuan/kelab,kem cuti, sukan dan permainan.
Contoh Aktiviti-Aktiviti Perkembangan Sahsiah :-
Program-Program Pembangunan Diri Kursus Jayadiri
Program Penyesuaian Diri
Program Pembangunan Kecerdasan Emosi
Perkembangan Kerjaya
Konsep Kendiri
Etiket
Latihan Temuduga
Aktiviti Keusahawanan Aktiviti Koperasi
Penerbitan Majalah
Program Usahawan Muda
Persatuan dan Kelab
Persatuan Sains Sosial / Kemasyarakatan
Persatuan Matematik
Persatuan Seni Kreatif
Kelab Pertukangan
Kelab Kembara
Kelab Fotografi
Badan Beruniform
Kadet Bomba
Persatuan Kadet Bersatu Malaysia (Darat & Laut)
Pandu Puteri
Kadet Polis
Pengakap
Seni Pertahanan Diri
Kem Cuti
Kem Cuti Sains
Kem Astronomi
Kem Rekreasi Mendaki Gunung
Kem Arkeologi Muda
Sukan Dan Permainan
Kelab Bola Sepak
Kelab Olahraga
Kelab Sepak Takraw
Kelab Catur
Kelab Senamrobik
Kelab Golf
Kelab Kayak
3. Program Pembangunan Bakat
Program Pembangunan Bakat MRSM adalah satu program pengayaaan yang diolah berdasarkan The Enrichment Triad Model. Melalui program ini, potensi dan bakat pelajar dibangunkan dan diperkembangkan secara terancang dan sistematik untuk seluruh sekolah . Program dilaksanakan dalam tiga aras pengayaan seperti berikut :
A. Pengayaan Type I
Pelajar diberi pendedahan kepada pelbagai disiplin, topik, isu, kerjaya, peristiwa dan persekitaran yang biasanya tidak diberikan dalam kelas formal melalui aktiviti seperti ceramah, dialog, lawatan-lawatan, tayangan, pembacaan, penerokaan melalui internet dan lain-lain. Pengalaman dan penemuan melalui penerokaan ini membantu pelajar mengenalpasti minat dan bidang untuk penerokaan dan penyelidikan selanjutnya (Pengayaan Type III).
B. Pengayaan Type II
Pengayaan berikutnya adalah aktiviti-aktiviti penerapan kemahiran dan emosi efektif . Semua pelajar diberikan kemahiran generik seperti proses pemikiran aras tinggi, cara belajar, membuat penyelidikan, komunikasi dan mendapatkan bahan. Kemahiran khusus seperti analisis statistik data diberikan sekiranya diperlukan oleh pelajar dalam penyelidikannya. Oleh itu, pelajar-pelajar akan lebih bersedia dan berkeyakinan untuk mendalami sesuatu bidang atau topik.
C. Pengayaan Type III
Berdasarkan minat dan persoalan bersesuaian, pelajar menjalankan aktiviti penyiasatan dan menghasilan produk atau perkhidmatan yang ada impak ke atas audiens sebenar. Pelajar befikir dan bertindak sebagai seorang penyelidik profesional dan mengkaji satu masalah atau topik sebenar menggunakan kaedah-kaedah yang autentik. Melalui aktiviti pengayaan Type III, pelajar akan mempraktikkan kemahiran dan emosi efektif yang diterapkan melalui pengayaan Type II.
SUMBER
Artikel keren lainnya:
Belum ada tanggapan untuk "Tiga Bidang Utama Kurikulum MRSM"
Posting Komentar